Tag Archives: Ketawa

Jangan Ketawa ! ( Dikemaskini )

Pesan untuk diri : Bila timbul keinginan untuk berdengki, tengok-tengoklah cermin, bimbang nanti bertukar rupa pula…

 

KeldaiGila
Mari ikuti cerita yang tak berapa logik ini…

 
Rasa jengkel masih belum hilang-hilang dari hati Tipah, walaupun sudah tiga hari perkara itu berlalu. Selama tiga hari itu jugalah tidur Tipah asyik terganggu. Kalaupun dia dapat tidur, badan dan kakinya seakan-akan dirantai pada batu sebesar Gunung Everest pada waktu bangun pagi. Dia juga tidak lalu makan. Wajahnya menjadi cekung dan muram. Lingkaran gelap di kawasan matanya semakin ketara.
Sebagai sahabat dan teman serumah, Leha terperasan akan perkara itu. Ketika mereka sedang bersantai-santai mengambil angin di taman permainan, Leha mengambil kesempatan untuk bertanyakan sebabnya.

 
Tipah : Leha… Leha… Takkan kau tak tahu yang aku masih tak puas hati bila bos kita lebih utamakan Si Peah dari aku. Si Peah tu baru berapa lama kerja tempat kita, dah naik pangkat dan naik gaji. Aku yang dah bertahun-tahun bekerja di bawah bos, masih tak naik-naik pangkat atau gaji. Mentang-mentanglah dia tu awek cun !

 
Leha : Sudahlah tu. Dah bukan rezeki kau, Tipah. Bawa-bawalah bersabar.

 
Tipah : ( Meninggikan sedikit suaranya ) Sabar apa lagi ?

 
Leha : Hmm… Apa kata kau ambil cermin dan tengok muka kau. Tengoklah sekarang dan selama mana rasa tak senang hati kau pada si Peah tak hilang-hilang.

 
Tipah : Kenapa pula?

 
Leha : Sebab aku risau, takut-takut muka kau tiba-tiba bertukar jadi keldai.

 
Tipah : Hishhhh… Kenapa pula?

 
Leha : Orang Noghori sebut dengki sebagai dongki. Perkataan Bahasa Inggeris yang sama bunyinya bermaksud Keldai. Dengki Dongki Dongki Donkey Donkey Keldai.

 
( Tipah terdiam beberapa lama. Entah apa yang sedang difikirkan oleh Tipah, Leha sendiri kurang pasti. )
( Dengan tiba-tiba sahaja Tipah kembali bersuara. )

 
Tipah : Leha, rasa-rasanya ini semua engkau punya permainan kata-kata semata-mata kan ?  Keldai pun tak nak disamakan dengan orang yang berdengki. Buat malu mereka dan keluarga mereka !

 
Leha : Hah, tahu tak apa ! Kesimpulannya, jangan ada dengki  ataupun jadi lebih teruk dari keldai. Titik.

 

KeldaiLucu