Tudung Mana Yang Lebih Sesuai Dipakai Ketika Mendaki Gunung Kinabalu ?

800px-Headscarfalanya

Penulis berasa terpanggil untuk menulis topik ini selepas Nike melancarkan tudung sportifnya baru-baru ini dan juga kerana timbulnya persoalan tentang jenis tudung yang sesuai dipakai untuk aktiviti hiking/mendaki gunung di sebuah kumpulan diskusi di Facebook.

Dalam memilih tudung yang sesuai, kita kena tahu ke mana kita akan pergi hiking/mendaki gunung. Segalanya bergantung kepada altitud dan cuaca, kerana altitud dan cuaca akan menentukan jenis fabrik yang lebih sesuai.

Untuk naik ke Gunung Kinabalu, lebih-lebih lagi pada peringkat ke-2 ( dari Panalaban/Laban Rata ke Puncak Low ), penulis menyarankan untuk memakai Tudung Turki dari jenis fabrik bukan satin. Kainnya menghampiri tekstur kain Kefiyyeh ( kain serban Palestine ) atau Pashmina tapi jauh lebih tebal. Tudung ini boleh menahan cuaca sejuk dengan baik berbanding tudung jenis lain. Selain itu Tudung Turki jenis ini juga low maintainance ( tidak perlu diseterika selalu ) dan kita tidak akan berasa was-was akibat khuatir orang lain akan ternampak bentuk telinga kita.

102-7629

Tudung Turki yang sama jenis fabriknya dengan tudung yang dipakai penulis sewaktu mendaki Gunung Kinabalu. Apakah masih ada di pasaran pada hari ini ?

Tudung Turki yang asli dibuat di Turki dan dibuat khusus untuk digunakan dalam cuaca sejuk. Ia nyaman dan sejuk apabila dipakai pada musim panas dan nyaman hangat apabila dipakai pada musim sejuk.

Setakat ini, berdasarkan pengalaman tunggal berada di Gunung Kinabalu pada hujung-hujung Mac 1998, penulis tidak berasa sejuk di bahagian kepala, tengkuk, leher dan telinga melainkan pada bahagian muka yang terdedah pada angin sejuk. Penulis hanya memakai dua tudung dalam yang agak tipis, serta dua lapis Tudung Turki. Tidak perlu memakai sebarang topi musim sejuk mahupun menggunakan hoodie pada windbreaker sebagai penebat tambahan.

woman_wearing_keffiyeh

Kain Keffiyeh asli. Perhatikan tekstur dan ketebalan fabriknya.

Mudah-mudahan tips ini dapat membantu para pendaki Muslimah yang berhasrat mendaki Gunung Kinabalu.

Advertisements

Kongsikan Pendapat/Luahan Rasa Anda Di Sini...

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s