Belajar Dari Kejadian Alam 3

lowsgully4

Kredit : Mysnady Mudin

Memandang ke arahnya sahaja sudah cukup untuk menghadirkan rasa seram dan ngeri di sanubari…

Bayangkan suatu jurang yang dalam dan gelap betul-betul bersebelahan dengan puncak yang paling tinggi dan hanya dipisahkan dengan tali keselamatan/safety railing.

Kengerian yang hadir dan juga kepercayaan kaum Kadazan-Dusun tentang jurang ini menyebabkan ia diselubungi aura misteri. Lantas mendapat gelaran The Place Of The Dead, Borneo’s Death Valley dan mungkin banyak lagi gelaran yang belum terlintas di hati dan fikiran kita.

Namun tiada gambaran yang lebih sadis dan menyeramkan daripada persepsi Major Charles Enriquez tentang tempat ini

“ A horrible abyss, a veritable devil’s cauldron of incredible depth…”

Semuanya seakan-akan memberi konotasi negatif yang seterusnya menjauhkan kita dari mendekati dan menerokainya.

Namun tidak semua yang mahu menerima bulat-bulat konotasi negatif yang diberikan kepada jurang ini. Ada yang mahu datang kepadanya untuk mencabar kemampuan diri mahupun menerokai, lantas menyaksikan sendiri apa yang ada di sana. Ada yang berjaya sepenuhnya dan ada yang berjaya separuh jalan.

lowsgully5

Easy Valley: Salah sebuah kawasan yang terdapat di jurang ini. Gambar diambil secara panoramik oleh salah seorang anggota pasukan NOBAT ( North Borneo Adventure Team ) pada tahun 2015, beberapa bulan sebelum tragedi gempa bumi pada 5 Jun 2015.

Yang pasti, berdasarkan pengalaman orang-orang yang terpilih, di jurang ini tersembunyi keindahan luar biasa yang menjadi rezeki mereka. Keindahan yang membuat mereka jatuh hati dan ada yang ingin datang lagi walau diduga pelbagai cubaan. Keindahan yang memperbetulkan persepsi negatif yang hadir lantaran kengerian yang dirasakan. Bagi yang dapat melihat dengan hati, tentunya ini juga suatu corak simbol dan makna yang juga hadir dalam perjalanan hidup manusia, untuk dijadikan iktibar dan panduan yang memotivasikan diri.

lowsgully6

Cauldron’s Gap : Salah satu titik permulaan untuk para peneroka yang memulakan perjalanan ke jurang bawah sana.

Kredit : Pasukan NOBAT 2015

Dalam perjalanan hidup kita, kita tidak lari dari bertemu dengan manusia yang berperwatakan aneh-aneh dan janggal di mata kita. Adakalanya mereka ini dijauhi sebelum sempat kita berkenalan lebih lanjut dengan mereka, hanya kerana mendengar pelbagai khabar dan cerita-cerita yang belum pasti kesahihannya. Kerana manusia itu sendiri cenderung untuk memusuhi apa yang mereka kurang tahu. Bukankah ada kata-kata bijaksana yang mengatakan bahawa, ‘ Tak kenal maka tak cinta’ ? Dan ada yang mengatakan ‘Selidiki dahulu untuk memahami, agar dapat difahami.’? Mungkin ada sisi baik yang menyebabkan kita dapat mengubah persepsi negatif tersebut tetapi kita tidak mengetahuinya melainkan melalui proses perkenalan dan komunikasi. Mungkin seseorang yang kita berusaha jauhi itu sebenarnya seseorang yang dihantar Illahi untuk membantu kita memahami siapa diri kita lantas berusaha menjadi manusia yang lebih baik. Dan membencinya seolah-olah membenci diri kita sendiri…

lowsgully7

lowsgullyeasyvalley

Kecantikan Di Luar Duga : Dua gambar Easy Valley dari perspektif berbeza.

Kredit : Pasukan NOBAT 2015

Sesungguhnya kita boleh belajar sesuatu dari kejadian alam yang kita saksikan dan menggunakan mesejnya sebagai sesuatu yang bermanfaat dalam hidup kita …

Nota Hujung : Tidak puas lagi melihat keindahan yang luar biasa ini ? Gambar-gambar lain berkenaan Low’s Gully boleh diperolehi di laman web Jimmy Chin, jurugambar yang telah mengikuti misi pasukan The North Face memanjat dinding batu di Low’s Gully.

http://blog.jimmychin.com/2009/05/borneo-big-wall-pics/
http://blog.jimmychin.com/more-borneo-big-wall-pics/

Gambar-gambar lain boleh dilihat dalam blog post berkenaan misi pasukan canyoneers dari Belgium pada tahun 2003 :

https://heningituindahblog.wordpress.com/2017/02/05/flemishcanyoneerslowsgully/

Advertisements

Kongsikan Pendapat/Luahan Rasa Anda Di Sini...

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s