Empat Tahun Sudah Berlalu…

Dua hari yang lepas, terjumpa kembali artikel rencana akhbar ini dalam timbunan barang-barang peribadi yang akan dilupuskan. Bukan hanya artikel ini, tapi semuka surat khabar di mana artikel ini diletakkan !

gnupaperarticleforblog

Dipetik dari ruangan Rencana di Harian Ekspress, Sabtu 15 September 2012

Ingatan saya kembali ke tahun 2012. Pada mulanya memang saya tidak mengambil berat sangat akan rencana ini, kerana ada rencana lain yang lebih menarik perhatian-untuk disimpan jadi bahan rencah penulisan kreatif katakan. Baca sekali lalu sahaja terus lupa semua. Tidak sangka pula, minda bawah sedar saya merakam apa yang telah dibaca dan apa yang disimpannya telah membuka jalan kepada pilihan yang saya buat sendiri pada April tahun ini dengan sepenuh kerelaan.

Pada tahun 2012, saya masih berkarya menggunakan komputer yang beroperasi dengan sistem Windows 7. Perisian pemprosesan perkataan yang digunakan untuk menelurkan karya-karya sudah pastilah si glamour Microsoft Word 2010. Dan saya masih terperangkap dalam kerangka hati dan fikiran yang tidak menguntungkan !

sunrisekinabalu

Kemas Kini 09 November 2016 : Screenshot Linux Lite yang dipasang pada komputer riba Tuan Tanah.

Namun semua itu berubah pada April 2016, apabila saya memilih sistem GNU/Linux ( Ubuntu ) sebagai sistem pengoperasian komputer utama dan LibreOffice sebagai perisian pemprosesan perkataan. Dan kebebasan serta keterbukaan sistem alternatif ini menjadi pemangkin untuk saya berani keluar dari jurang dalam dan gelap tempat saya terperangkap selama ini pula.

Alhamdulillah, tiada penyesalan sama sekali !

Kongsikan Pendapat/Luahan Rasa Anda Di Sini...

