Kembali Menulis…

still-life-851328_640

Bismillahirrahmannirrahim…
Dengan kalimah nan mulia ini, saya memulakan kembali langkah pertama dalam dunia penulisan.
Setelah mengambil keputusan untuk bersara dari dunia penulisan kreatif pada penghujung tahun 2014, saya kembali lagi ke dunia penulisan seiring dengan kedatangan tahun baharu Hijrah 1437.
Perkembalian ini tidak mudah sebenarnya. Pada bulan-bulan akhir sebelum bersara, saya mengambil keputusan untuk menceburkan diri dalam bidang Rekagrafik & Periklanan dan mengambil kursus insentif selama 6 bulan. Setelah 6 bulan berlalu, saya masih terasa terkontang-kanting dan tertanya-tanya sendirian. Jauh di sudut hati, saya merasa adanya sesuatu yang tidak kena dengan diri sendiri. Tidak dapat memutuskan sama ada untuk meneruskan perjalanan dalam dunia Rekagrafik & Periklanan- sama ada bekerja sepenuh masa dengan majikan mahupun memulakan perniagaan sendiri secara penuh masa. Dalam pada itu, saya bertemu dengan satu laman web luar Malaysia yang menyebut-yebut tentang ujian MBTI dan Highly Sensitive Person/Empath pada sekitar September 2015. Siapa sangka, inilah yang akan memulakan perjalanan kembali saya kepada apa yang saya telah tinggalkan. Saya berasa terpanggil untuk mencuba meskipun terasa gentar dengan apa yang akan saya perolehi nanti.

Saya mencari maklumat tentang ujian MBTI, dan langkah saya bermula di laman web 16personalities.com. Ujian percuma yang disediakan saya ambil dan keputusannya ? Saya mendapat personaliti INFP (Introvert iNtuition Feelings Perception). Keputusan yang sama saya perolehi berulang-ulang kali, ketika saya mengambil ujian MBTI dari laman-laman web yang lain pula.

Sebenarnya saya pernah mengambil ujian yang sama pada tahun 2013, namun saya kurang mengambil berat akan signifikannya ujian tersebut. Keputusan yang saya perolehi sekarang masih sama dengan yang saya perolehi pada tahun 2013.
Selain ujian MBTI, saya turut mengambil ujian Highly Sensitive Person (HSP), dan Ujian Empath Keputusannya : Positif ujian HSP dan Empath.

Selepas membuat pembacaan demi pembacaan, saya membuat kesimpulan bahawa keputusan untuk bersara dari dunia penulisan lalu menceburi bidang Rekagrafik dan Periklanan adalah keputusan yang kurang bijaksana. ‘Sentap’ yang paling ‘sentap’ saya rasakan sewaktu membaca satu blog post yang bertajuk, ‘ Worst Jobs for INFP‘. Padanlah hati saya terdetik rasa keberatan dan gagal memutuskan sama ada bekerja untuk majikan mahupun bekerja sendiri dalam bidang ini sekalipun sudah lebih 6 bulan berlalu. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk diri ini. Setelah mengetahui yang saya seorang INFP/HSP/Empath, saya mengambil keputusan untuk kembali menyuburkan anugerah Allah dan perlu menerima hakikat yang saya perlu belajar untuk hidup dengan wang pendapatan yang sedikit dalam dunia material ini, di samping bijak mengintai-gintai peluang untuk menambah pendapatan bagi mengurangkan hambatan kos sara hidup yang kian meningkat.
In Sha Allah pasti ada jalannya. Dan saya masih tidak keberatan untuk mengambil tempahan banner/bunting, papan tanda, kad jemputan, kad nama atau apa sahaja yang termampu saya lakukan.

Advertisements

Kongsikan Pendapat/Luahan Rasa Anda Di Sini...

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s